Itt vagy
Kezdőlap > Zene > Forgószél, avagy versbe hallott zenei gondolatok – carPEDIGnem-interjú

Forgószél, avagy versbe hallott zenei gondolatok – carPEDIGnem-interjú

Forgószél c. klipjük megjelenése apropóján a carPEDIGnem együttes tagjaival beszélgettem.A carPEDIGnem Dézsi Darinka (színésznő) és Karap Zoltán (filozófus, zenész) közös projektje, mellyel duó és nagyobb formációban is koncerteznek. A világzene, akusztikus pop és kávéházi jazz keverékéből születő repertoárjukat „21. századi sanzonok”-nak nevezik. A főként szerelemről és a halálról szóló dalszövegeiket általában kortárs költők írják, de alkalmanként klasszikus szerzők veseit is újraértelmezik a zene segítségével.

Hol forgattátok a klipet?

A  zenekart ábrázoló felvételeket a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház Művész Stúdiójában készítettük, a többit pedig különböző  szerzőijog-mentes videókat tartalmazó portálokról válogattuk össze. A gyüjtögetés közben a várakozás, az úton-levés képkockáit és persze a körforgás, a szédülés, a sebesség feelingjét kerestük.

Pontosan mit jelent a ti olvasatotokban a Homo illusion?

A Homo illusion Végh Attila versének a címe, amely történetesen a lemezünk prológusa is lett. Bár mindannyiunk számára mást jelent, az egyik kedvenc sorom jut eszembe válaszként: „mind ott volt, aki tudott illúzióul, de visszamásztunk mindig hajnalig”. Ebből számomra az következik, hogy akinek füle van hozzá, az érteni fogja. Nem csak a prológust, hanem a dalokat is. Korai lenne még komolyabb elemzésekbe bocsátkozni.

Hogy néz ki a ti esetetekben az alkotói folyamat?

Több, mint négy éve létezünk, mint carPEDIGnem, és a dalírás folyamatosnak mondható. Nincs alkotói válság, mivel rengeteg jó verssel találkozunk, amelyek mind más-más hangulatot ébresztenek bennünk. Alapvetően a szövegekből indulunk ki, nem pedig fordítva. A szöveg nem csak egy hangulatot ébreszt, de a hangulathoz máris hozzátársul egy zenei műfaj is, amelyen belül azonban nagyon komoly evolúciós dilemmákkal kell szembenéznünk. A próbatermi munka legnagyobb erőpróbája általában az, hogy mennyire vegyük komolyan, ha popot, ha jazzt, vagy épp világzenét hallunk bele egy versbe. Ilyenkor automatikusan bekapcsol az emberben egyfajta „ide ezt meg ezt kellene játszani, neked pedig ezt és ezt kellene rá fognod” stb. Ez veszélyes, mert ha nagyon szigorúan követjük a szabályokat, akkor a hallgató elveszítheti a lába alól a talajt: minden dal egy új zenekar a színpadon. Annak érdekében, hogy ezt elkerüljük, szinte rá vagyunk kényszerítve arra, hogy mindent „rosszul”, a saját ízünk szerint játsszunk. Remélem, sikerült.

A carPEDIGnem weboldala:

http://carpedignem.webnode.hu

A carPEDIGnem együttes Facebook oldala:
https://www.facebook.com/carpedignem/

A carPEDIGnem együttes Youtube csatornája:
https://www.youtube.com/channel/UCFca3eTyxaBNWd-pq2iQ2Dg

 

Share Button
Top